کد خبر: ۱۷۹۱
۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

دوشنبه‌های مهربانی

شیوع کرونا باعث تعطیلی بسیاری از کسب‌وکارها شده و زندگی را بر خیلی از خانواده‌ها دشوار ساخته، اما هرگز نتوانسته است همدلی و هم‌بستگی را از بین ببرد. از ابتدای شیوع بیماری گروه‌های زیادی دست‌به‌دست یکدیگر دادند تا به همسایگان و هم‌محلی‌ها خیلی سخت نگذرد. مانند گروه همدلی کسبه و جوانان محله پنجتن که ویژه محدوده‌های پیرامونی شکل گرفته است. قرار آن‌ها دوشنبه‌شب‌هاست؛ ساعت 18تا21. جوانان عضو این تشکل مردمی از نقاط مختلف شهر برای انجام وظایفی که برعهده دارند، در خیابان پنجتن45 گردهم جمع می‌شوند و بعد از آماده‌سازی ظروف غذا، به 5گروه تقسیم می‌شوند تا ثمره تلاش یک هفته‌شان را به خانواده‌های نیازمند و کارتن‌خواب‌های حاشیه شهر برسانند.

شیوع کرونا باعث تعطیلی بسیاری از کسب‌وکارها شده و زندگی را بر خیلی از خانواده‌ها دشوار ساخته، اما هرگز نتوانسته است همدلی و هم‌بستگی را از بین ببرد. از ابتدای شیوع بیماری گروه‌های زیادی دست‌به‌دست یکدیگر دادند تا به همسایگان و هم‌محلی‌ها خیلی سخت نگذرد. مانند گروه همدلی کسبه و جوانان محله پنجتن که ویژه محدوده‌های پیرامونی شکل گرفته است.
قرار آن‌ها دوشنبه‌شب‌هاست؛ ساعت 18تا21. جوانان عضو این تشکل مردمی از نقاط مختلف شهر برای انجام وظایفی که برعهده دارند، در خیابان پنجتن45 گردهم جمع می‌شوند و بعد از آماده‌سازی ظروف غذا، به 5گروه تقسیم می‌شوند تا ثمره تلاش یک هفته‌شان را به خانواده‌های نیازمند و کارتن‌خواب‌های حاشیه شهر برسانند.

 

5گروه و 500نیازمند

داستان تشکیل گروه از پاییز پارسال آغاز شد؛ زمانی که محسن مالکی، از کسبه محله پنج‌تن آل‌عبا، تصمیم گرفت با کمک دوستان و نزدیکان به یاری نیازمندان برود. مالکی با درمیان‌گذاشتن ایده توزیع غذای گرم با دیگران، توانست بیش از 20نفر را مستقیم پای کار بیاورد و مشارکت ده‌ها نفر دیگر را برای دریافت کمک‌های نقدی و غیرنقدی جذب کند. پیش از شروع کار برخی افراد گروه ابتدا نیازمندان محله‌هایی مثل پنج‌تن آل‌عبا، التیمور، کشمیری، رسالت، خواجه‌ربیع، گلشهر و ساختمان را شناسایی کردند و خود او اوضاع تک‌تک آن‌ها را بررسی می‌کرد. در ادامه با کمک اعضای گروه کمک‌های نقدی و غیرنقدی را جمع‌آوری کردند، آن هم برای پخت حدود 400تا500وعده غذای گرم و توزیع آن بین نیازمندان. 

مالکی درباره شکل‌گیری این گروه خودجوش توضیح می‌دهد: من و دیگر اعضای گروه در همین محلات بزرگ شدیم و با مشکلاتشان آشناییم. پس از شیوع کرونا از نزدیک شاهد بودیم که خیلی از خانواده‌ها حتی برای تهیه غذای یک وعده‌شان با مشکل روبه‌رو هستند و به همین دلیل تصمیم گرفتیم برای کمک به خانواده‌های نیازمند و کارتن‌خواب‌ها دست‌به‌کار شویم. در مرحله اول نیاز به شناسایی این خانواده‌ها بود که 500خانواده را شامل می‌شدند. در ادامه و با توجه به محل زندگی آن‌ها، 5گروه تشکیل دادیم. کم‌کم کار سامان‌دهی شد و نظم بیشتری گرفت و حالا اعضای گروه دوشنبه‌های هرهفته به محل کار من در پنجتن می‌آیند و پس از آماده‌شدن غذا و بسته‌بندی، ظروف غذا را با خود به محلات مختلف شهر می‌برند.

اعضای گروه دوشنبه‌های هرهفته به محل کار من در پنجتن می‌آیند و پس از آماده‌شدن غذا و بسته‌بندی، ظروف غذا را با خود به محلات مختلف شهر می‌برند

 

همه پای‌کار دوشنبه‌های مهربانی

مالکی ادامه می‌دهد: به لطف خداوند، فعالیت گروه ما به‌مرور گسترش پیدا کرد. من با برخی کسبه محله پنج‌تن آل‌عبا صحبت کردم تا آن‌ها در تامین غذای نیازمندان مشارکت کنندبا انجام این کارها و اعلام فراخوان در صفحات مجازی گروه و گرفتن کمک از خیران، توانستیم در تأمین هزینه‌های درمانی، جهیزیه، پرداخت اقساط عقب‌افتاده، اهدای وسایلی همچون بخاری، اجاق‌گاز و... به ده‌ها خانواده نیازمند کمک کنیم. برنامه به‌قدری جا افتاده است که خانواده‌هایی که عزیزی را از دست داده‌اند، به ما مراجعه می‌کنند و هزینه برگزاری مجالس ترحیم را خرج این برنامه می‌کنند. 

کلمات کلیدی
ارسال نظر